Plánování v tenise
Plánování tenisového tréninku
Tenis je jedním z mála sportů, kde pro profesionální hráče téměř neexistuje mimosezónní období. Tato skutečnost zvyšuje riziko zranění, únavy a přetrénovanosti. Proto je důležité si vytvořit a dodržovat adekvátní tréninkový plán na základě nejnovějších dosažitelných poznatků.
Cíl : vyvážení intenzity a objemu zátěže dostatečným odpočinkem
Prvky určující tvorbu tréninkového plánu :
- profil hráče (technická, taktická a psychická úroveň hráče, kondice)
- školní program
- turnajový program
- tréninkové podmínky
- trenérovy znalosti periodizace
- fyziologické požadavky tenisu
- tréninkové metody
- adaptace organismu na různé tréninkové metody
Proč je periodizace prospěšná ?
- snaha vyhnout se únavě
- snížení jednotvárnosti tréninku
- snížení rizika vyčernání a přetrénování
- vytvoření individuálního tréninkového programu pro každého hráče
- zvyšuje motivaci hráče i trenéra
- usnadňuje správný trénink kondice
- optimalizuje formu
Plánování
1. Plán kariéry
Název období Název subobdobí Přibližný věk cíl
Etapa základního tréninku Zákl.rozvoj pohybových dovedností 5-7 let Vytvořit optim.všestranný základ
Etapa základního tréninku Všestranný základní trénink 7-12 let Základ pro trénink a zdokonalování
Etapa sportovní přípravy Rozvíjející trénink 11-14 let Plynulý přechod do specifických podmínek tenisu
Etapa sportovní přípravy Výkonnostní trénink 13-16 let Rozvinout všechny schopnosti na vysokou úroveň
Etapa sportovní přípravy Vysoce výkonnostní trénink 15 a více let Rozvinout výkonnost na vrcholnou úroveň
- Roční plán, roční tréninkový cyklus, makrocyklus, období - roční plán lze dělit dle jednoduché (období přípravné - všeobecná a specifická příprava, předoutěžní, soutěřní, přechodné - pasivní a aktivní odpočinek) či zdvojené periodizace (periodizace se 2x někdy i vícekrát opakuje).
Základní fáze plánu Rozdělené do Jednotlivé fáze plánu
Víceletý plán → Roční cykly (2-8 let)
Roční cyklus → Jednotlivá období
Období → Mezocykly ( 3-5 týdnů)
Mezocykly → Mikrocykly (1 týden)
Mikrocykly → Denní cykly (7 za týden)
Denní cykly → Tréninkové jednotky (1-5 denně
Tréninkové jednotky → Jednotlivé části TJ
Jednotlivé části TJ → Minuty (drily, sety)
Praktické pokyny pro plánování periodizace tenisového tréninku
U profesionálů prakticky neexistuje mimosezónní období , a proto je velice složité využít periodizaci ke zlepšení výkonnosti, jako u jiných sportů. Přesto několik praktických aplikací :
- rozhodnout, které turnaje jsou nejdůležitější a snažit se na ně načasovat formu
- věnovat se přiměřeně odpočinku a vyhnout se tak fyzickému, ale i psychickému vyčerpání
- upřednostnit kvalitu v tréninku před kvantitou
- každá TJ má vazbu na celoroční plán
- 1x ročně vymezit prostor pro vytvoření vytrvalostního základu (4-6 týdnů)
- úpravy techniky je třeba provádět pouze během přípravného období
- před utkáními zdůrazňujte pozitivní stránky hráče, posilte jeho sebedůvěru
- den před utkáním je třeba snížit objem tréninku
- během soutěží udržujte kondici
- během přípravných období nepřeceňujte výsledky utkání
- průběžné doplňování ročního plánu
Tréninkové objemy
Tréninkové objemy v jednotlivých věkových kategoriích
věk Trénk./týd. Tenis/týd. Kond/týd. Měs/rok Turnaje z/l Počet záp./rok
4-6/7 2-5 1-2 hra 5-7 0*
6/7-9/10 3-5 1,5-2,5 1,5-2,5 6-8 2-6/6-8 20-30
9/10-11/13 4-6 4-6 1,5-3 8-9 7-11/9-11 40-50
11/13-14/15 4-8-2F 4-8 2-4 8-10 8-10/9-12 60
14/15-16/18 6-12-2F 6-12 3-6 9-10 9-14/14-16 70
16-19 ** 70-80
*pokud nějaké soutěže, pak by měl být tenis pouze součástí víceboje
v ČR minitenis do 7 let
babytenis 8-9 let
**vrcholový trénink - celý systém se přizpůsobuje turnajovému plánu, nejméně 2x ročně 3-4
týdenní vzájemně provázané tréninkové cykly a nejméně 2-3 delší regenerace
spec. aspekty : přechod z junorského do dospělého tenisu
obtížná cesta kvalifikací
Plánování dlouhodobé výkonnosti
Dlouhodobé budování výkonnosti v tenise (u?:) - jednotlivé tréninkové stupně a nejdůležitější tréninkové principy
Postupné budování výkonnosti - pokud má být toto budování úspěšné, musí vycházet ze znalostí o biologickém růstu, nutné tedy je přizpůsobit trénink věku hráče (z hlediska biologického i psychického). Jedná se zhruba o 15-18 let (od začátečníků k dosažení maximální výkonnosti), tedy asi 9-12 let od začátečníků po vstup do profesionálního tenisu.
Principy tréninku - všeobecné zásady tréninku (jeho plánování, provedení a řízení), které spočívají ve sportovně-vědeckých poznatcích a zkušenostech trenérů a expertů
- Nejdůležitějším a základním tréninkovým principem je Princip podpory rozvoje a zdraví - sportovní podpora výkonu nebrzdí v žádném okamžiku fyzický, psychický popř. motorický vývoj, ale naopak podporuje a zohledňuje zdraví
Tréninkový stupeň
Věk
Všeobecná základní výchova (všestrannost)
cca 4 - 6(7)let
Základní trénink
cca 6(7) - 9(10)let
Trénink budování hráče 1
cca 9(10) - 11(13)let
Trénink budování hráče 2
cca 11(13) - 14(15)let
Propojovací trénink (přechod)
cca 14(15) - 16(18)let
Trénink maximální výkonnosti
od cca 16(19)let
- velmi záleží na individuálních dispozicích jedince, v tenise všeobecně platí, že kolem 15-ti let by měl být hráč TECHNICKY "hotový" (ve 12-ti letech by měl mít zvládnuté všechny základní techniky, samozřejmě v základní formě)
Stupeň 1: Všeobecná základní výchova (všestrannost) - cca 4 - 6(7)let
- děti se postupně zdokonalují v rychlých pohybech, pohyblivosti a koordinačních schopnostech, také v aerobní vytrvalosti, důležité je tedy předkládat přiměřenou a všestrannou nabídku pohybů, měla by dominovat především snaha o koordinaci
- velmi důležitá neustálá obměna pohybů (kvůli nedostatečné schopnosti soustředění se), různorodost a zapojení celého těla, nikoli jen jeho části
Cíle:
- všestranná příprava (rozmanitost, komplexnost)
Obsahy:
- provozování různých sportů
- v tenise pozvolné započetí se základní technikou - důležitější než technika úderů je však koordinace pohybů (ovládání míče a rakety)
Tréninkový plán:
- v popředí stojí zábava
- specifická tenisová cvičení zahrnují max. 30% veškerého cvičení
- počet tréninků v týdnu: 2-5krát
- počet měsíců v roce: 5-7
Turnaje:
- soutěžení a hry, které většinou zahrnují více disciplín (tenis jako součást)
- vše přizpůsobeno dětem
Stupeň 2: Základní trénink - cca 6(7) - 9(10)let
- v tomto věku rychlé učení, velký rozvoj koordinace, reakční a frekvenční rychlosti, aerobní kapacity
- specializace na tenis, ale stále důraz na všestrannost! (důležitá i technika hodů, skoků, běhu...)
- větší důraz na kvalitu úderových pohybů, protože toto období je nejlepším věkem pro pohybové učení (to, co se precizně naučí zde, se dítě nebude muset jindy násilně přeučovat - velmi záleží na trenérovi!!!)
Cíle a obsahy:
- zvládnutí základní techniky (mozek v tomto věku dorůstá zhruba do 90% konečné velikosti, proto je učení snazší), stále je ale technika pouze jednou částí z celého tréninku
- cvičení reakční a frekvenční rychlosti (závislé na centrálním nervovém systému)
- rozvoj koordinačních schopností (rovnováha, rytmus...), vnímání, předjímání, práce nohou, cit pro míč
Tréninkový plán:
- čistě tenisová příprava asi 50% tréninku
- počet tréninků v týdnu: 3-5krát
- počet měsíců v roce: 6-8
Turnaje:
- turnaje v mini a baby tenisu, výsledky však nejsou důležité, stejně tak by neměly být hrány soutěže s tzv. KO systémem (využití takových forem, aby se hrálo více zápasů - každý s každým, útěcha...), postačí turnaje v rámci okresu
- týmové soutěže ve "vícebojích (tenis opět pouze jako jedna z disciplín)
- žádné mistrovství, žádné žebříčky - přednost má zábava, nikoli vyžadování úspěchu, hráč se musí naučit i prohrávat
- v zimě 2-6 turnajů
- v létě 1-2 turnaje měsíčné
- důležitý i tréninkový zápas (rozvoj taktického myšlení)
Počet zápasů v roce:
- max. 20-30 zápasů (nikoli turnajů, nutnost vybírat turnaje, kde bude zápasů sehráno více - důležité je, aby byly jak výhry, tak prohry)
Principy:
- Princip účinného zatěžování podnětu - tréninkový podnět musí překročit určitý práh intenzity, aby byl tréninkově účinný. Nesmí být slabý ani silný, aby vyvolal optimální funkční a morfologické změny
- Princip optimálního vztahu mezi zátěží a odpočinkem - po účinné tréninkové zátěži je nutný určitý čas regenerace, superkompenzace - nahromadění energetického potenciálu nad výchozí úroveň (zvýšení výkonnostní úrovně hráče, nenastává po jednom zatížení), teorie dvou faktorů - po zátěži dochází k únavě a zároveň k nárůstu výkonnosti
- Princip variace tréninkové zátěže - změny intenzity v tréninku, obsahů, pohybové dynamiky, přestávek, celých tréninkových metod - pokud některé podněty trvají příliš dlouho, dochází ke stagnaci tréninkového růstu - !!!tzv. porušení zátěžové monotónnosti
- Princip věkové přiměřenosti - výkonnostní vývoj se vždy musí řídit podle biologického věku
Stupeň 3: Trénink budování hráče 1 - cca 9(10) - 11(13)let - první rozhodující etapa
- fáze nejlepší schopnosti motorického učení - rychlé pokroky v koordinaci, reakční a frekvenční rychlosti, rychlostní síle - tento stupeň je tedy rozhodující etapou pro další růst výkonnosti!, chyby, které se udělají v tomto období , mohou být neodstranitelné!
- snaha tedy o co nejvyšší kvalitu v oblasti techniky - časté opakování, do 12-ti let by měly být k dispozici všechny úderové techniky v základní formě!
- stále je ale důležitá všeobecná příprava (ani v tomto věku by děti neměli hrát pouze a jen tenis, důležité je stálé rozvíjení koordinačních a kondičních schopností)), tenisová se však dostává do popředí
Cíle a obsahy:
- Technická příprava: - jak již bylo řečeno: vysoce kvalitní technická příprava (úderů i pohybu), do 12-ti let zvládnutí všech technik
- situační a zápasový trénink se dostává do popředí, se stoupající technikou se zaměřujeme též na taktiku
- Fyzická příprava: - rozvoj rychlostní síly, reakční a frekvenční rychlosti, důležitá všeobecná pohybová příprava
- v tomto věku nesmí dojít k přetěžování (nedostatky v oblasti maximální síly a anaerobní energetické připravenosti)
Tréninkový plán:
- poprvé realizován celoroční tréninkový plán (s plány měsíčními a týdenními)
- už v tomto věku velmi důležitá regenerace
- počet tréninků v týdnu: 4-6krát
- počet měsíců v roce: 8-9
Turnaje:
- vytvoření plánu turnajů: nesmí jich být ani mnoho, ani nesmí být příliš těžké, účast na turnajích starších kategorií pouze tehdy, pokud má dítě šanci na nějaká vítězství
- zápasy důležité pro taktický rozvoj, stejně tak pro motivaci a zvládnutí stresu
- výsledky nesmí být přeceňovány, dítě musí umět bojovat, ale prohra nesmí být brána jako tragédie, pouze jako ukazatel, na co dál se v trénincích zaměřit
Počet zápasů v roce:
- cca 40-50 zápasů včetně čtyřher (čtyřhry jsou jednak zábavou, ale také se v nich lze naučit několik technických detailů - krátký křížový ritern, volej ze středu dvorce...)
- v tomto věku je důležité dodržování přípravných období bez účasti na turnajích (čas na nácvik, vylepšení, upevnění nebo změnu)
Roční plán tréninku a turnajů:
říjen - přechodné období, turnaje žádné
listopad - přechodné období, turnaje žádné
prosinec - první část přípravného období, turnaje 1 (max. 2)
leden - druhá část přípravného období, turnaje 1 - 2
únor - zápasové období, turnaje 2 - 3
březen - zápasové období / přechodné období, turnaje 2 - 3
duben - přechodné období / první část přípravného období, turnaje žádné
květen - druhá část přípravného období, turnaje1 - 2
červen - zápasové období, turnaje 2 - 3
červenec - zápasové období, turnaje 2 - 3
srpen - zápasové období, turnaje 2 - 3
září - zápasové období / přechodné období, turnaje 1 (žádné)
první část přípravného období: výstavba všech faktorů, především rozehrání drobné úpravy techniky, doladění fyzické kondice
druhá část přípravného období: taktický a zápasový trénink, komplexní a zápasu blízké aplikace natrénovaných prvků
zápasové období:vedle tréninku stojí v popředí účast na turnajích
přechodné období: určeno k zotavení a regeneraci
Principy (navíc k těm předchozím):
- Princip opakování a nepřetržitosti - aby došlo k celkové přestavbě organismu, je nutné zátěž vícekrát opakovat, pokud nepřicházejí pravidelné a trvalé zátěžové podněty, dostaví se deadaptace
- Princip upřednostnění a cíleně směřované koordinace - dynamický stereotyp, v tenise nejdůležitější: rychlostní síla, reakční síla, pohyblivost, technické průběhy pohybu
Stupeň 4: Trénink budování hráče 2 - cca 11(13) - 14(15)let - první kritická etapa
- nástup první pubertální fáze - tělesné a psychické změny, proto se označuje jako první kritická etapa, v této fázi se objevují buď prví výrazné výkonnostní skoky, nebo první stagnace výkonnosti
- u úspěšných děvčat neuspěchat nástup do dospělého nebo WTA tenisu, nutná kombinace mezi svojí kategorií, starší kategorií a částečně dospělým tenisem
Cíle a obsahy:
- Technická a taktická příprava: - neustálé upevňování již dříve nabytých schopností a dovedností, ale zároveň dostatek prostoru pro nové tréninkové obsahy, pokud byla technika v předchozích etapách systematicky rozvíjena, měla by nyní dosahovat vysoké kvality
- poslední technické korekce - dále jejich vybrušování, tzn. jejich trénink v náročných situacích (náročná koordinace, umění prvek provést i ve fyzicky velmi náročných výměnách...)
- zapojení taktiky do tréninku, navození zápasových situací - taktický trénink velmi nabývá na významu!!!
- Fyzická příprava: - snižuje se rozvoj rychlostních schopností, proto je nutné je neustále rozvíjet a udržovat - frekvenční rychlost, akční rychlost, rychlost reakce...
- nutné zintenzivnění silového (budování svalstva a vyrovnávání svalových dysbalancí)a vytrvalostního tréninku
- od této etapy musí být dělány rozdíly mezi chlapci a dívkami
Tréninkový plán:
- ještě důležitější než v předchozí etapě je plánování tréninku a jeho cyklické rozdělení
- dochází ke zvýšení zátěže a delší turnajové sezoně, proto je velmi důležitá regenerace!!!
- počet tréninků v týdnu: 4-8krát
- kolem 14-tého roku jsou již nutné 2 tréninkové fáze za den (mohou být obě i v jedné polovině dne - závisí na pocitu hráče)
- počet měsíců v roce: 8-10
Turnaje:
- v tomto období důležitý tzv. třetinový princip - tzn., že hráč má hrát zhruba 1/3 zápasů proti slabším (musí dokázat, že je lepší, že má stále odstup, překonává strach ze zklamání a učí se nepodceňovat soupeře), 1/3 proti rovnocenným (umění bojovat, dotahovat nepříznivé stavy, nevzdávat se, umět pracovat s taktikou) a 1/3 proti silnějším soupeřům (hra v klidu, překonávání sebe sama...)
- možný opatrný vstup do ženského tenisu (u juniorů je účast v mužské konkurenci výjimkou) - 1/3 turnajů může být odehrána ve vyšší kategorii (dorost), popřípadě v kategorii žen, 2/3 by však stále měly být odehrány ve vlastní kategorii
- občasná účast na mezinárodních turnajích (změna konkurence, prostředí, celkové "otrkávání se"
- !!!zápasové zkušenosti lze získat pouze hraním zápasů, turnaje však nesmí být nastaveny příliš vysoko, jinak se nedostaví pocity vítězství ani sebevědomí!!!
Počet zápasů v roce:
- cca 60 včetně čtyřher
Roční plán tréninku a turnajů:
říjen - přechodné období, turnaje žádné
listopad - přechodné období /první část přípravného období, turnaje žádné
prosinec - první část přípravného období/druhá část přípravného období, turnaje 1 (max. 2)
leden - druhá část přípravného období/zápasové období, turnaje 2-3
únor - zápasové období, turnaje 2- 3
březen - zápasové období / přechodné období, turnaje 2- 3
duben - přechodné období / první část přípravného období, turnaje žádné
květen - druhá část přípravného období, turnaje 2
červen - zápasové období, turnaje 2-3
červenec - zápasové období, turnaje 2-4
srpen - zápasové období, turnaje 2-3
září - zápasové období / přechodné období, turnaje 1/2
Principy:
- Princip postupně rostoucí zátěže - souvisí opět s optimálními podměty - pokud se zátěž nemění, organismus se přizpůsobí (podněty se stanou podprahovými), nevyvolává se další zvýšení výkonu. Nejlépe v pořadí: zvýšení četnosti tréninků (tréninkové jednotky v týdnu), zvýšení objemu tréninku během tréninkové jednotky, zkrácení přestávek, zvýšení intenzity tréninku.
- Princip periodizace a práce v cyklech - důležitá změna zátěže (zabránění přetrénování a možnost v určitou dobu dosáhnout vyšších výkonnostních vrcholů)
Stupeň 5: Etapa přechodu, propojovací trénink - cca 14(15) - 16(18)let
- druhá rozhodující etapa pro další vývoj, dochází k vytváření herní individuality hráče (technika dokončena, orientace na silné a slabé stránky hráče - důležitý velmi individuální přístup, skupinový trénink tudíž jen výjimečně)
- daleko výraznější účast na turnajích a vůbec poprvé začínají hrát velkou roli i turnajové výsledky
- u úspěšných hráčů v tomto období nastává problém tenis - škola - důležité, aby si obě strany dokázaly vyjít vstříc - téměř žádný z profesionálních trenérů nedoporučuje školu předčasně opouštět, což od hráčů vyžaduje velkou vnitřní disciplínu (kterou budou ale stejně jako případní světoví hráči velmi potřebovat)
Cíle a obsahy:
- Technická a taktická příprava: - konečné doladění techniky - její nácvik v obtížných situacích, zvyšování úderové a herní rychlosti
- zápasový trénink velmi důležitý!!! - zvládnutí technicky a takticky náročných situací + nutný "trénink stresu" - tzn. občasné ztížení tréninkových podmínek (hraní za větru, se špatnými nebo různými míči, při hluku, na různých površích, po těžkém fyzickém tréninku...), v zápase lze úspěšně uplatnit pouze to, co bylo předtím nesčetněkrát nacvičováno
- Fyzická příprava: - celkově by fyzická kondice měla být na vysoké úrovni, nutno zohlednit silné a slabé stránky jedince
- fyzická příprava velice důležitá!!!, jelikož u juniorek dochází k pomalému vstupu do ženského tenisu, kde většinou fyzicky nestačí
- nutné cílené budování svalové hmoty a trénink rychlostní a reaktivní síly (starty, údery se švihem...)
- k vytrvalostnímu tréninku stále více přidávat trénink v anaerobním zatížení (rychlé sprinty na krátké vzdálenosti za sebou...)
Tréninkový plán:
- zvýšené turnajové zatížení - velmi nutná regenerace!!! - svalová únava je značně vyšší než u zkušeného dospělého hráče
- počet tréninků v týdnu: 6-12krát
- počet měsíců tréninku v roce: 9-10
- k tréninku nutno využít i čas na turnajích, jelikož se zvyšuje počet turnajů a zkracuje se prostor na samostatný trénink
Turnaje:
- měly by se dostavit přesvědčivé turnajové úspěchy, výsledky hrají nyní již důležitou roli
- důležitý také dobrý turnajový plán s rozumnými cíli a postupně narůstající obtížností (ještě na začátku tohoto období je dobré dodržovat tzv. třetinový princip - viz minulá etapa)
- důležitost výsledků ale neznamená úpornou honbu za body do žebříčku - vede k frustraci hráče
- u juniorek se doporučuje odehrát zhruba polovinu (dle výkonnosti i více) turnajů mezi ženami, zbytek pak ve vlastní kategorii, junioři v tomto věku dosahují herní vyspělosti mužů jen málokdy
- !!!zápasové zkušenosti lze získat pouze hraním zápasů, turnaje však nesmí být nastaveny příliš vysoko, jinak se nedostaví pocity vítězství ani sebevědomí!!!
Počet zápasů v roce:
- cca 70 včetně čtyřher
říjen - přechodné období / první část přípravného období, turnaje žádné
listopad - první část přípravného období, turnaje 1-2
prosinec - první část přípravného období/druhá část přípravného období, turnaje 1-2
leden - zápasové období, turnaje 3-4
únor - zápasové období, turnaje 3-4
březen - zápasové období / přechodné období, turnaje 2
duben - přechodné období /první část přípravného období /druhá část přípravného období, turnaje 1
květen - zápasové období, turnaje 3-4
červen - zápasové období, turnaje 3-4
červenec - zápasové období, turnaje 3-4 (možnost krátkého odpočinku - turnaje 1-2)
srpen - zápasové období, turnaje 3-4
září - zápasové období / přechodné období, turnaje 1-2
Stupeň 6: Vrcholový trénink - trénink maximální výkonnosti - od cca 16(19)let
- vrcholí zde individualizace a stabilizace hráče - počátek budování maximální výkonnosti (ta vrcholí kolem 25 - 26 let)
- obrovsky narůstá počet turnajů - zkracují se tréninková období, nutnost tréninku i na turnajích
- hledání nových cest pro další výkonnostní růst - organismus se totiž postupně přizpůsobil všem dosavadním tréninkovým podnětům, nesmí dojít k stagnaci hráče
Specifické aspekty této etapy:
- přechod z juniorského do dospělého tenisu - mezi oběma kategoriemi je veliký rozdíl - i hráč na 350. místě světového žebříčku umí velmi dobře tenis, navíc juniorům chybí zkušenosti, musí se vyrovnávat s daleko větším tlakem, dlouhými cestami - důležitá adaptace
- cesty kvalifikacemi - každá kvalifikace je sama o sobě velmi dobře obsazeným turnajem - hráč musí vyhrát 3-5 zápasů, přitom v prvním kole hlavní soutěže může nastoupit proti nasazenému hráči - musí mít tedy výbornou kondici i mentální sílu
- finanční problémy- ze začátku se jedná o velmi minusovou záležitost (pokud hráč nezíská sponzory či podporu svazu) - letenky, hotely, trenér...
Cíle a obsahy:
- trénink zahrnuje celé spektrum techniky, taktiky, kondice, psychickou stránku - nutnost posilování individuality hráče (snaha o špičkový tenis a rychlý postup na žebříčku - statistiky hvězd - cesta do top 100 15 měsíců, do top 10 ještě dalších 20 měsíců)
- absolutní přednost má trénink blízký zápasu a kvalita před kvantitou!!! - je ale též velmi důležité řídit se individuálními pocity hráče
Tréninkový plán:
- všechny plány se již nastavují individuálně!!!
- Nutné je však minimálně 2krát ročně 3-4týdenní systematický trénink bez turnajů, stejně jako 2-3 delší regenerační fáze!!!
Turnaje:
- u špičkových hráčů snaha vstupu do profitenisu
- u ostatních je důležité ještě sehrát více zápasů ve vlastní kategorii - získání herní praxe
Počet zápasů v roce:
- cca 70-80 včetně čtyřher
Principy:
- Princip individuality
- Princip regulujícího vzájemného spolupůsobení jednotlivých tréninkových prvků - především soulad kondičního a technického (koordinačního) tréninku
- Princip komplexnosti - dominuje komplexní trénink - technické, taktické i kondiční cílr
- Princip kvality (preciznosti) - preciznost svědčí o vysoké kvalitě motorického výkonu, zaměření se v tréninku na cíl a úkol